Programma

Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1 Eigentijdse en gastvrije dienstverlening

1.1 We digitaliseren de dienstverlening

1.2 We geven direct en goed antwoord

1.3 We werken transparant en betrouwbaar

1.4 We zijn goed telefonisch bereikbaar

1.5 We monitoren de dienstverlening

1.6 We vernieuwen de gemeentelijke website

1.7 We communiceren in heldere, eenvoudige taal (Taal van de Stad)

2 Onze organisatie is in control

2.1 Onze interne beheersing is steeds meer op orde

2.2 We werken continu aan risicomanagement

2.3 We versterken de beleidscyclus

2.4 We versterken de interne beheersing

2.5 We versterken ons inkoopbeleid

2.6 We werken aan privacy en informatiebeveiliging

2.7 Juridisch advies en juridische kwaliteitszorg

3 Digitale transformatie

3.1 We borgen de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de informatiehuishouding

3.2 We borgen beheer en doorontwikkeling van onze informatiehuishouding

3.3 We faciliteren informatiegestuurd werken

4 We werken samen aan het Apeldoorn van morgen

4.1 We leveren vakmanschap

4.2 We tonen Innovatiekracht

4.3 We zijn betrouwbaar

4.4 We werken samen

5 Onze huisvesting is duurzame en toekomstbestendig

5.1 We werken in een duurzaam en toekomstbestendig stadhuis, dat voldoet aan de 1,5 meternorm.

5.2 We faciliteren de nieuwe werkomgeving bij de Samen055-locaties.

Toelichting

1.1
We continueren initiatieven die de digitale zelfredzaamheid van inwoners vergroten. Dit doen we samen met CODA.
Inwoners die hun digitale vaardigheden willen ontwikkelen kunnen bij CODA gratis de cursus Digisterker volgen. Deze cursus wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente. Vanwege de coronamaatregelen kon de cursus Digisterker in het eerste halfjaar van 2021 niet worden gegeven. Wel kunnen inwoners met een stap-voor-stap uitleg van Digisterker zelf aan de slag. Als zij daarbij vragen of extra uitleg nodig hebben, dan kunnen zij daarvoor contact opnemen met CODA. Vanaf september gaat, als de coronamaatregelen dat toestaan, de cursus Digisterker weer van start.

1.6
Voor alle genoemde doelen zijn acties in gang gezet. Voor het vaststellen van het concept en design is meer tijd uitgetrokken om zodoende zorgvuldig een goede basis voor de vernieuwing van de website te realiseren. Voor de overig genoemde doelen geldt: Vanwege omvang en hoeveelheid betreffen het alle langdurige trajecten die naar verwachting in 2022 gaan doorlopen.

2.1
Corona bracht extra uitdagingen met zich mee in de ontwikkeling van de organisatie en dat geldt ook voor het Beheersplan. We boeken vooruitgang en we blijven werken aan structurele verbetering. Tegelijk blijkt opnieuw dat dit vraagt om uithoudingsvermogen. Dat we de afgelopen periode in een lager tempo verbeteringen realiseerden dan we eerder verwachtten heeft te maken met de druk op de organisatie vanwege Corona, de organisatieverandering per 1 januari 2021 en capaciteitstekorten bij bijvoorbeeld de afdeling F&C.

Nu er meer aandacht is voor beheersing, komt ook steeds beter in beeld wat er goed gaat, maar ook wat niet goed in de administratie is terecht gekomen. Daardoor halen we meer fouten uit de administratie die voorheen nog niet zichtbaar waren. We verwachten dat we de komende periode meer fouten uit de administratie kunnen halen. Het is niet uit te sluiten dat dit een (technisch) financieel effect heeft.

2.2
Risico’s vormen een vast onderdeel van een college of raads- voorstel en is een vast gespreksonderdeel in de P&C-cyclus en documenten. Dit zorgt ervoor dat een risicoafweging onderdeel is van de besluitvorming en daarmee een bijdrage levert in het verder in control komen van de organisatie. Wel moet worden gezegd dat de genomen maatregelen vanwege Corona en de prioriteitstelling voor de basis op orde effect heeft op de te organiseren risicosessies in 2021. Hierdoor zijn een aantal activiteiten vertraagd / stilgevallen.

2.5
Als gevolg van een aantal personele wijzigingen, is kennisborging binnen het team een aandachtspunt. Aandacht ligt momenteel op continuering van lopende aanbestedingstrajecten. Structureel verbeterproces start hierdoor pas in Q3.

2.6
Privacy
De gemeente Apeldoorn is zich steeds meer bewust van het belang van het beschermen van persoonsgegevens van haar burgers. We verwerken immers bij de uitoefening van onze taken veel (gevoelige) gegevens van onze (soms kwetsbare) inwoners in tal van domeinen. Daarnaast staan persoonsgegevens van andere burgers, medewerkers, externen en zakenrelaties scherp op het netvlies.

De gemeente voldoet aan de benodigde formaliteiten van de AVG (zoals het hebben van een verwerkingsregister en het afsluiten van verwerkersovereenkomsten), maar de daaropvolgende stap om privacy daadwerkelijk een regulier onderdeel te laten worden van de dienstverlening is nog niet gezet, Het ontbreekt nog aan een structurele controle op de naleving van privacy-beleid. Daarmee is er geen stelselmatig management van risico’s op privacy.

Informatiebeveiliging
Het aantal cyberaanvallen is wereldwijd de afgelopen jaren fors toegenomen. Ook in Nederland hebben meerdere organisaties te maken gehad met dit soort aanvallen, wat bijna altijd leidde tot een ernstige en langdurige verstoring van de dienstverlening. Burgers en klanten van de gemeente Apeldoorn verwachten dat we ons voldoende wapenen tegen dit soort aanvallen. In onze 24-uurs maatschappij heerst verder de verwachting dat we altijd beschikbaar zijn, ook na incidenten en ernstige verstoringen. En dat informatie bij ons in veilige handen is.

De gemeente Apeldoorn volgt de Baseline Informatiebeveiliging Overheid en heeft een groot aantal beveiligingsmaatregelen doorgevoerd. Nieuwe dreigingen vragen bijna wekelijks om aanscherping van onze beveiligingsmaatregelen. Dit vergt veerkracht en wendbaarheid van de organisatie en dus de nodige capaciteit en het maken van keuzes.. Naar aanleiding van de toename aan ransomware aanvallen scherpt de gemeente de maatregelen en procedures rond bedrijfscontinuïteit aan, waaronder de crisisafhandeling bij verstoringen in de dienstverlening. Op basis van een uitvoeringsprogramma informatiebeveiliging gaat de gemeente aan de slag om binnen de gehele organisatie het beveiligingsproces op het gewenste volwassenheidsniveau te kunnen waarborgen.

4.1
Om vakmanschap te kunnen leveren is het (ook) nodig dat onze medewerkers flexibel, vitaal en gezond zijn. Onderdeel van deze prestatie is dan ook het ziekteverzuim. Omdat het concernbrede ziekteverzuimpercentage over de eerste 5 maanden 5,5% is, en dus hoger dan het streefcijfer van maximaal 4,9%, kleurt deze prestatie rood. Het verzuim ligt op het niveau van voor Corona. Mentale klachten vormen een belangrijk aandeel van het verzuim, het langdurig thuiswerken lijkt hierbij zijn tol te eisen. Het langdurig verzuim is hoog, we ondersteunen managers in de begeleiding van het langdurig verzuim.

4.3
Onderdeel van deze prestatie is het aantal gevoerde R&O gesprekken. In het R&O gesprek maken medewerker en leidinggevende afspraken over de resultaten en ontwikkeling van de medewerker. Omdat het aantal gevoerde gesprekken achter blijft kleurt deze prestatie rood. In de eerste 5 maanden van 2021 is met 13,5 % van de medewerkers een R&O gesprek gevoerd. Het daadwerkelijk voeren van de gesprekken heeft de volle aandacht.

5.1
Er is een verwacht nadeel op de kosten rondom het Stadhuis van - € 325.000. Dit nadeel betreft o.a eenmalige kosten m.b.t. de schoonmaak, onderhoud (o.a. ontwikkelen veiligheidsloge) en overige incidentele uitgaven (o.a. ontruimingsinstallatie en extra camera's). Ook is er een structureel nadeel op de beveiliging (- € 63.000). De inrichting van het vernieuwde stadhuis met open balies vraagt om meer beveiliging voor een gevoel van veiligheid. In de VJN 2021 is hiervoor een structurele claim ingediend van € 95.000.

5.2
Er is een verwacht voordeel voor Samen 055. Dit jaar is de 3e locatie opgeleverd en de laatste locatie (Julianakwartier) wordt in 2022 opgeleverd. In 2021 zijn de kosten van huisvesting daardoor nog lager en ontbreekt er een deel van de huuropbrengsten. Per saldo wordt er een voordeel verwacht van € 175.000.  Dit betreft een eenmalig voordeel.

Deze pagina is gebouwd op 08/31/2021 16:24:48 met de export van 08/31/2021 16:20:23