Programma

Programma 9 Buitenstad

Programma 9 Buitenstad

1. Ruimtelijke kwaliteit als pijler voor omgevingskwaliteit

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1. Herkenbare eigen identiteit

1.1.1. In 2021 voeren we gesprekken over kwaliteit met initiatiefnemers van plannen teneinde de identiteit en herkenbaarheid van Apeldoorn te vergroten. We werken daarnaast aan nieuwe overlegvormen om onze dienstverlening verder te verbeteren.

1.1.2. In 2021 toetsen we integraal plannen op omgevingskwaliteit (waaronder welstandstoetsing) en streven een kwaliteit na die past bij de locatie.

1.1.3. In 2021 zetten we waar nodig het planatelier en kansenlabs in om gezamenlijk met de initiatiefnemers tot haalbare plannen te komen.

1.1.4. In 2021 maken we een start met het in 2020 behandelde voorstel over een mogelijk vervolg op de, eind 2020 aflopende, welstandsnota en Commissie voor Ruimtelijke Kwaliteit.

1.1.5. Jaarlijks presenteren we een jaarverslag over plannen die zijn behandeld door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) in het afgelopen jaar.

1.2. Eenvoudige, betere en snellere dienstverlening

1.2.1. De omgevingsvisie is eind 2020 gereed en wordt in het tweede kwartaal van 2021 voorgesteld vast te stellen.

1.2.2. De voorbereiding van het omgevingsplan is in 2021 gereed.

1.2.3. In 2021 stellen we voor hoe om te gaan met de invoering van de nieuwe Wet Kwaliteitsboring.

1.2.4. In 2021 verbeteren we primair de werkprocessen vergunningverlening en wijziging van het omgevingsplan, zodat deze voldoen aan de juridische eisen van de Omgevingswet.

1.2.5. In 2021 is ICT gekoppeld aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

1.2.6. In 2021 behandelen we 95% van de compleet ingediende omgevingsvergunningaanvragen in 5 (werk)dagen.

1.3. Binnenstad: uitvoering geven aan de ruimtelijke kwaliteit van de stad

1.3.1. We pakken met de ondernemers de uitwerking en realisatie van een structurele kwalitatieve verbetering van de inrichting en toekomstbestendigheid van het Caterplein in 2021 op.

1.3.2. In 2021 is de gehele Marktstroom tot Deventerstraat uitgevoerd en is de Klimaatstraat als het gaat om de openbare ruimte en particulier vastgoed operationeel.

1.3.3. In 2021 starten we met een verkenning bij vastgoedeigenaren om de kwaliteit van hofruimten in de Binnenstad te verhogen.

1.3.4. In 2021 is het woonrijp maken van de openbare ruimte bij Westpoint gestart.

1.3.5. In het kader van het lichtplan Binnenstad wordt in 2021 het lichtplan voor het oude raadhuis uitgewerkt en gerealiseerd.

1.3.6. In de tweede helft 2021 start de uitvoering van het Plein van de Stad en brengen wij alternatieven in beeld voor een bovengrondse fietsenstalling in de directe omgeving van het Marktplein.

1.3.7.  In 2021 volgt een uitgewerkt voorstel op basis van de projecten van het regieplan Binnenstad en in de geest van het Masterplan Binnenstad.

1.4. Kanaalzone: uitvoering geven aan de ruimtelijke kwaliteit van de stad

1.4.01. In 2021 werken we op het Zwitsalterrein aan de uitwerking van de gekozen ontwikkelstrategie, waarvoor in het najaar 2020 verschillende scenario’s aan de raad zijn voorgelegd.

1.4.02. De start van de bouw van de voormalige Remeha/kwekerij locatie vindt plaats in 2021 na een grote, complexe bodemsanering waarbij rekening gehouden moet worden met niet-ontplofte explosieven uit de Tweede Wereldoorlog.

1.4.03. Begin 2021 starten we met de realisatie van Vlijtsekade 1b.

1.4.04. Tijdens de realisatie van Vlijtsekade fase 1b wordt in 2021 de planontwikkeling van fase 2 opgepakt ten behoeve van woningbouw.

1.4.05. In 2021 starten wij de prijsvraag/tender ten behoeve van woningen tegen Parkeergarage Haven Centrum.

1.4.06. In 2021 start de (voorbereiding van) de bestemmingsplanprocedure ten behoeve van sociale woningbouw.

1.4.07. In 2021 wordt de ontwikkeling van woningbouw opgepakt in het kader van de herontwikkeling van de Q. van Uffordlaan.

1.4.08. In 2021 verwachten we te starten met de planontwikkeling van de Nettenfabriek, de voormalige drukkerij locatie en de gemeentelijke locatie aan de Molenstraat.

1.4.09. Wanneer de grondeigenaren van de Kayersmolen Noord tot een sluitende grondexploitatie komen, zal deze in 2021 uitgewerkt worden in een woningbouwplan.

1.4.10. In het kader van Beleef het Kanaal worden, door toekenning van de subsidie, in 2021 verbeteringen van de openbare ruimte aan de oevers van het Kanaal ingezet.

1.4.11. In 2021 worden in de Schatkamer van Zuid vier woonkavels (Koldewijn) verkocht.

Toelichting

1.2.1 De omgevingsvisie wordt later, eind 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. Vanwege het uitstel van de invoering van de Omgevingswet vormt dit geen probleem.  Doordat in de omgevingsvisie duidelijke richtinggevende keuzes zijn gemaakt, is de kans op zienswijzen groot. Afhankelijk van de aard en omvang van de zienswijzen kan de omgevingsvisie vertraging oplopen door het verwerken van de zienswijzen.
Het opstellen van de omgevingsvisie heeft meer tijd en inspanning (ook van derden) gevraagd waardoor het oorspronkelijke budget is overschreden. Het benodigde aanvullende budget is echter gevonden binnen het beschikbare budget voor de invoering van de Omgevingswet.

1.2.2 Door het uitstel van de invoering van de Omgevingswet kunnen we per 1 juli 2022 beginnen met het omgevingsplan. Dit betekent ook dat we niet in 2024 klaar zijn met het omgevingsplan, maar later. De werkdruk binnen de afdeling Omgevingsrecht en Vergunningen is hoog, dat kan ertoe leiden dat we later met het omgevingsplan kunnen starten en dat het omgevingsplan later gereed is. Vooralsnog betekent dit dat we het omgevingsplan binnen de wettelijke termijn, 2028, kunnen afronden.

1.2.4 De werkprocessen zijn beschreven, implementatie wacht op de invoering van de Omgevingswet, nu voorzien voor 1 juli 2022.

1.2.5 Het DSO wordt gelijk met de invoering van de Omgevingswet operationeel. Daarmee is ook het moment dat deze aansluiting gereed moet zijn een half jaar opgeschoven.

1.2.6 Vanwege toenemend aantal aanvragen en problemen met personele capaciteit ligt het percentage lager.

1.3.4 Door de Raad van State procedure is de bouwplanning doorgeschoven en daarmee ook de start van woonrijp maken naar 2022. Door een positief besluit van de Raad van State is het risico afgenomen.

1.3.5 Positief is dat cofinanciering voor de Naald beschikbaar is en het lichtplan daar qua ontwerp en realisatie in 2021 wordt afgerond. Het lichtplan voor het oude Raadhuis is in 2021 wel uitgewerkt maar nog niet gerealiseerd.

1.3.6 zie toelichting onder projecten - Plein van de Stad.

2. Aantrekkelijk en duurzaam woonklimaat voor iedereen in elke levensfase

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

2.1. Basis op orde

2.1.1. In 2021 hebben we met de Apeldoornse woningcorporaties een programma en planning vastgesteld voor de realisatie van 500 sociale huurwoningen.

2.1.2. In 2021 hebben we afspraken met ontwikkelaars gemaakt over de realisatie van ongeveer 750 middeldure huur- of koopwoningen.

2.1.3. In 2021 is het gemiddeld energielabel in de sociale woningvoorraad van de Apeldoornse woningcorporaties label B.

2.1.4. In 2021 is het energieloket gegroeid in haar rol bij verduurzaming van particuliere woningen.

2.2. Wonen met zorg

2.2.1. In 2021 hebben we inzicht gekregen in de verhouding tussen vraag en aanbod naar ‘wonen met zorg’ op middellange en lange termijn.

2.2.2. In 2021 hebben we met woningcorporaties en zorginstellingen een gedragen plan van aanpak voor wonen met zorg vastgesteld.

2.2.3. In 2021 zijn we gestart met een pilot voor levensloopbestendige woonomgeving.

2.3. Gevarieerd en voldoende aanbod nieuwbouw met het accent op gezinswoningen.

2.3.1. In 2021 zijn we gestart met een pilot voor levensloopbestendige nieuwbouw.

2.3.2. In 2021 zijn 500 woningen gebouwd, waarvan 2/3 een eengezinswoning is.

Toelichting

We zien dat we in staat zijn om een gedifferentieerd woningbouwprogramma naar type en prijsklasse te realiseren verspreid over wijken en dorpen in de gemeente.

3. Aantrekkelijk en duurzaam werkklimaat voor iedereen in elke levensfase.

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

3.1. Toekomstbestendige locaties voor werken, wonen en leven.

3.1.1. In 2021 creëren we nieuwe werklocaties voor bestaande en nieuwe ondernemingen om zich te vestigen in Apeldoorn.

3.1.2. In 2021 stimuleren we de transformatie en herontwikkeling van bestaande werklocaties.

3.1.3. In 2021 spelen we in op de veranderende marktvraag door de ontwikkeling van nieuwe creatieve werkmilieus te stimuleren.

3.1.4. In 2021 verkennen we de mogelijkheid voor de realisatie van bedrijventerrein Ecofactorij II om de grootschalige vraag op te vangen.

3.1.5. In 2021 ontwikkelen we Uddel ll en uitbreiding Kieveen voor de economische vitaliteit van de dorpen.

3.1.6. We starten in 2021 een onderzoek naar onbenutte ruimte om kansen inzichtelijk te maken.

3.1.7. In 2021 gaan we aan de slag met transformatieopgaven uit het Masterplan binnenstad, met bijzondere aandacht voor de spoorzone en het kernwinkelgebied

3.1.8. In 2021 realiseren we de levering van gronden voor ca. 20 ha bedrijvigheid binnen lopende grondexploitaties.

3.2. Meer talent aantrekken en boeien.

3.2.1. In 2021 continueren we onze inzet op de Apeldoornse topsectoren gericht op het stimuleren van werkgelegenheid en ondernemerschap.

3.2.2. In 2021 ondersteunen we initiatieven die een brug slaan tussen onderwijs, arbeidsmarkt en ondernemerschap.

3.2.3. Met de partners uit de Economische Alliantie gaan we in 2021 12 projecten van de Uitvoeringsagenda uitvoeren.

3.2.4. In 2021 geven we uitvoering aan twee projecten met bedrijfsleven die bemiddeling tussen werkgevers en werknemers stimuleert.

3.2.5. In 2021 gaan we samen met onze kennisinstellingen en een aantal toonaangevende Apeldoornse bedrijven in gesprek om de aansluiting te verbeteren tussen het beroepsonderwijs en de vraag vanuit de arbeidsmarkt.

3.2.6. We onderzoeken de mogelijkheden om de Economische Alliantie en Ondernemen055 door te ontwikkelen. Dit doen we samen met onze partners uit onder meer het bedrijfsleven en onderwijs met als ambitie te komen tot een krachtige en overkoepelende sa

3.3. Apeldoornse Kiemkracht verzilveren

3.3.1. We investeren in 2021 in ons actieve relatiemanagement als backbone van ons economisch beleid.

3.3.2. We initiëren in 2021 cross-sectorale samenwerking tussen de vijf topsectoren door het organiseren/faciliteren van bijeenkomsten.

3.3.3. In 2021 voeren we een verkenning uit voor het thema Veiligheid naar de mogelijkheden voor de vorming van een veiligheidscluster in Apeldoorn.

3.3.4. We voeren in 2021 actieve lobby bij regio, Provincie en Rijk rondom innovaties en toepassingen van onze kiemkracht thema’s (economisch profileren).

3.3.5. We plegen in 2021 actieve acquisitie en spelen in op economische kansen en ontwikkelingsmogelijkheden op kiemkrachtthema’s.

Toelichting

3.1.1. De stikstofopgave maakt dat de ontwikkeling van nieuwe terreinen complexer is geworden.

3.1.2. We voeren gesprekken met private eigenaren van bestaande terreinen. Via de regiodeal en kleinschalige projecten werken we aan het toekomstbestendig maken van bestaande terreinen. Meer grootschalige transformatie en herontwikkeling vertraagt vanwege proces omgevingsvisie en Corona. Deze prestatie is door het college doorgeschoven naar 2022.

3.1.5. De stikstofopgave maakt dat de ontwikkeling van nieuwe terreinen complexer is geworden.

3.1.6. Vanwege proces omgevingsvisie en Corona. Deze prestatie is door het college doorgeschoven naar 2022. Deze prestatie heeft een link met prestatie 3.1.2.

3.1.8. Vanwege corona, procedures en spefieke omstandigheden is de lervering deels vertraagd.

3.2.3
Tot juni 2021 zijn 4 van de beoogde 12 projecten opgepakt. Vanwege de beperkingen en gevolgen van COVID-19 op de Apeldoornse economie, focus verlegging van de partners binnen de Economische Alliantie op crisisbestrijding en de impact die de COVID-19 crisis ook op (ondernemers)collectieven en initiatieven heeft, heeft de vooraf opgestelde planning vertraging opgelopen. Desondanks zetten we ons samen met de partners van de Economische Alliantie in om vanaf half september, wanneer de meeste beperkende maatregelen niet meer gelden, extra inzet te plegen om ons doel te behalen.

3.3.1.
In 2020 en 2021 hebben we a.g.v. de corona pandemie prioriteit gegeven aan maximale inzet op het behoud van gezonde bedrijven en werkgelegenheid. Dit hebben we gedaan in samenwerking met onze economische Partners. De inzet bestond uit grofweg 3 sporen:
a. Directe investeringen (extra budget economische alliantie, aantrekken leegstand coördinator, herstelbudget ondernemen055, gastvrije binnenstad)
b. Communicatie en relatiemanagement (eigen platform inclusief nieuwsbrief en communicatieteam, relatiemanager binnenstad, anderhalve meter ambassadeur, casusteam corona en intensivering bestuurlijke en ambtelijke contacten)
c. Ontwikkeling en uitvoering Corona noodsteunpakket Economie
NB  Dit maakt dat op niet alle doelstellingen binnen hoofddoel 3 de gewenste vorderingen zijn geboekt.

4. Aantrekkelijk en duurzaam verblijfsklimaat voor iedereen in elke levensfase.

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

4.1. We werken aan de beste Veluwe beleving!

4.1.1. We actualiseren in 2021 de ‘Wij zijn Veluwe’ aanpak en brengen die in lijn met de aangepaste gebiedsagenda Veluwe (Veluwe op 1) en veranderende lokale vraagstukken (o.a. rondom Herdenken en Vieren, Apeldoornsche Bosch, Lokaal Gastheerschap)

4.1.2. In 2021 rondt de Provincie samen met ons en de terreinbeherende organisaties het plan voor recreatiezonering Veluwe af, waar wij concrete maatregelen voor Apeldoorn uit vertalen.

4.1.3. In 2021 maken we het actieplan biodiversiteit (zie programma 3).

4.2. Vitale Vakantieparken

4.2.1. In 2021 hebben we de informatie over vakantieparken op orde.

4.2.2. In 2021 werken we met 10 vakantieparken aan een parkplan.

4.2.3. We werken in 2021 met twee regelingen die tijdelijk wonen op vakantieparken onder voorwaarden mogelijk maken.

4.2.4. We zijn in 2021 gestart met handhaving op strijdig ruimtegebruik op tenminste twee vakantieparken.

4.3. Huisvesting arbeidsmigranten

4.3.1. We maken in 2021 een uitvoeringsplan huisvesting arbeidsmigranten.

Toelichting

Prestatienummer 4.1.1
Actualisatie van Wij zijn Veluwe in een nieuwe programma Veluwe is gestart in 2021 en wordt afgerond medio 2022.

Prestatienummer 4.1.3
voor toelichting zie programma 3, prestatie 2.2.6

Prestatienummer 4.2.3
Een van de tijdelijk wonen regelingen (de pauzewoningregeling) loopt minder snel dan verwacht, onder andere vanwege grote vraag naar accommodaties op de Veluwe dit jaar door corona. Er wordt extra inzet gepleegd richting de eigenaren van de vakantieparken om aanbod van pauzewoningen te vergroten.

Prestatienummer 4.2.4
Vanwege corona kon handhaving op de parken niet plaatsvinden in de eerste helft van 2021, en loopt derhalve enige vertraging op.

Deze pagina is gebouwd op 08/31/2021 16:24:48 met de export van 08/31/2021 16:20:23