Programma

Programma 9 Buitenstad

Projecten

Programma 9 Buitenstad

Doelstelling

Project Naam

Behalen we onze doelen?

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.3.6.

Plein van de stad (Binnenstad)

Toelichting

Inhoud: Het ontwerp van het Plein wordt conform ontwerp West8 gerealiseerd. Ook wordt extra groen gerealiseerd in de vorm van bomen aan de zijde van oude raadhuis. De bestaande boombak wordt vergroot waarbij door gebruik van meer onder beplanting de groene uitstraling toeneemt. De ruimte voor de warenmarkt is toegenomen vanwege de wens tot ruimere kramen en paden samen met strengere brandweereisen. Verdere vergroening is wel verkend maar niet mogelijk zonder de ruimte voor de warenmarkt te beperken. Zodra er meer ruimte ontstaat op de warenmarkt (bv door natuurlijk verloop) wordt deze vrijvallende ruimte niet opgevuld door uitbreiding van bestaande vergunningen of het afgeven van een nieuwe vergunning. Hiermee ontstaat er op termijn wel ruimte om extra te kunnen vergroenen.

Financiën: Het project kan binnen budget worden gerealiseerd. Wel vraagt de exorbitante prijsstijging van met name hout om een ingreep. De houtprijs is dusdanig sterk gestegen dat de meerkosten als nu wordt ingekocht circa €400.000 bedragen. Ook al wordt nu een bestelling geplaatst is het hoogst onzeker dat het ook geleverd wordt. Garanties m.b.t. prijs en levering worden door de leveranciers niet gegeven. De verwachting is dat de houtprijs begin 2022 daalt. Er is dan nog wel sprake van prijsstijging van € 150.000 tot € 200.000 ten opzicht van de doorrekening mei 2021 maar dit bedrag is binnen het project op te vangen door inzet project gebonden post onvoorzien en (deel van) indexeringsbudget op programma Binnenstad niveau. Ten aanzien van de houtprijs ontwikkeling is in de zomerperiode een raadinformatiebrief opgesteld en aan u verzonden.

Planning: De planning is in oktober te starten. Om te profiteren van een naar verwachting minder overspannen markt als het om hout gaat wordt de hal niet dit najaar maar dit voorjaar aanbesteed/ingekocht. Dit betekent dat de realisatietermijn langer doorloopt en het complete project (plein + hal) niet in april 2022 maar najaar 2022 gereed is. Het plein zelf is wel in april gereed en gereed voor gebruik.

Risico’s: De verwachting is dat de markt voor hout begin 2022 minder overspannen is dan nu het geval. Dit is echter een, hoewel zo goed mogelijk onderbouwde, verwachting maar geen garantie. Het risicoprofiel neem daarmee toe.

1.3.

Griftpark (Binnenstad)

Toelichting

Planning: De planning was om in Q2 2021 de Nota's van Uitgangspunten/projectplannen van de vier prioritaire gebieden in beeld te hebben, waaronder het Griftpark. Dit is wegens gebrek aan voldoende capaciteit niet gehaald. Voorzien is de Nota van Uitgangspunten in Q4 2021 gereed te hebben en te delen met de raad.

1.4.01.

Zwitsal

Toelichting

Op basis van de nu beschikbare informatie kan in 2021 een partner geselecteerd worden en in 2022 gewerkt worden aan de planvorming waarna eind 2022 overgegaan kan worden tot verkoop. Hiertoe wordt besluitvorming in september/oktober van dit jaar voorbereid.

De beschikbare budgetten in de gevormde reserve Zwitsal, zijn de komende jaren voldoende voor de vastgoedexploitatie, kleinschalige onderhoud aan de openbare ruimte en voor de apparaatskosten en noodzakelijke inhuur en onderzoeken.

Kanttekening is dat het belangrijk is om tot verkoop over te gaan in verband met de staat van de gebouwen. Lang wachten met herontwikkeling kan betekenen dat grote investeringen gedaan moeten worden in de gebouwen (o.a. dakonderhoud).

Veldhuis

Toelichting

3.1.1.

Hertzberger Parc

Toelichting

April jl. heeft het college schriftelijke raadsvragen over het voormalige Centraal Beheer-gebouw beantwoord. Aanleiding hiertoe vormde de vertraagde herontwikkeling. Met de ontwikkelaar (Certitudo) zijn direct daarna afspraken over de woonprogrammering, het behoud van het monument en de planning voor een nieuw anterieur contract gemaakt. Dit alles is vervat in een zogeheten betaalbrief. Die stelt het college naar verwachting in juli vast. De ontwikkelaar heeft de tot dusver gemaakte apparaatskosten vergoed en is thans druk bezig met de planvorming. In de brief is meegenomen de eventuele verkoop van een klein stukje gemeentelijke grond tegen een marktconforme prijs. Uiterlijk 30 juni 2022 moet er een nieuw ontwikkelplan liggen, vergezeld van een nieuw contract op basis waarvan de planologische procedure gestart wordt.  

3.1.4.

Ecofactorij II

Toelichting

Voor het onderzoeken van de haalbaarheid van Ecofactorij II heeft de gemeenteraad in totaal € 250.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is voor de definitiefase nog € 150.000 beschikbaar.
Gelet op de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd om een evenwichtig besluit bij de gemeenteraad te kunnen neerleggen, willen we een aantal onderzoeken naar voren halen.
Dit betreft onderzoeken naar stikstof, het viaduct en Flora & Fauna in het kader van mogelijke natuurcompensatie.
Het is niet ongebruikelijk dat dergelijke onderzoeken in een later stadium worden gedaan. Om met een goed onderbouwd voorstel naar de raad te gaan en de belangrijkste risico’s goed onderzocht te hebben is ervoor gekozen om deze onderzoeken nu al in gang te zetten. Dit betreft een bedrag van ca. € 75.000, dat niet in het voorbereidingskrediet is opgenomen.
Deze kosten komen normaal gesproken ten laste van de grondexploitatie en het voorstel is dan ook om deze kosten ten laste van de nog te openen grondexploitatie te brengen. Dit brengt echter het risico met zich mee dat de raad er uiteindelijk voor kiest om niet een grondexploitatie te openen. In dat geval komen de kosten ten laste van de Algemene Reserve Grondbedrijf.

1.2.

Implementatie omgevingswet

Toelichting

Omgevingsvisie:
Financiën: Het opstellen van de omgevingsvisie heeft meer tijd en inspanning (ook van derden) gevraagd waardoor het oorspronkelijke budget is overschreden. Het benodigde aanvullende budget is echter gevonden binnen het beschikbare budget voor de invoering van de Omgevingswet.

Planning: De planning was om vóór de invoering van de Omgevingswet de omgevingsvisie gereed te hebben. Dit komt mede door uitstel van de invoeringsdatum van de Omgevingswet naar 1 juli 2022 niet in het gedrang.

Risico’s: Doordat in de omgevingsvisie duidelijke richtinggevende keuzes zijn gemaakt, is de kans op zienswijzen groot. Afhankelijk van de aard en omvang van de zienswijzen kan de omgevingsvisie vertraging oplopen door het verwerken van de zienswijzen.

Omgevingsplan:
Planning: Door het uitstel van de invoering van de Omgevingswet kunnen we per 1 juli 2022 beginnen met het omgevingsplan. Dit betekent ook dat we niet in 2024 klaar zijn met het omgevingsplan, maar later.
Risico’s: De werkdruk binnen de afdeling Omgevingsrecht en Vergunningen is hoog, dat kan ertoe leiden dat we later met het omgevingsplan kunnen starten en dat het omgevingsplan later gereed is. Vooralsnog betekent dit dat we het omgevingsplan binnen de wettelijke termijn, 2028, kunnen afronden.

Deze pagina is gebouwd op 08/31/2021 16:24:48 met de export van 08/31/2021 16:20:23