0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | |
---|
3.1 Economische ontwikkeling | Voordeel Verschillende posten worden niet volledig uitgeput. Op het totaal van het taakveld verwachten we een voordeel van ca. € 318.000. Dat is o.a. een gevolg van de coronamaatregelen, die binnen dit werkveld veel aandacht heeft gevraagd. Een deel van het voordeel heeft te maken met het project Koninklijk Veluwe die verbonden is aan de opening van Paleis het Loo. Deze opening is uitgesteld naar 2022 waardoor de uitvoering van het project, naar verwachting voor een bedrag van € 175.000, verschuift naar volgend jaar. Een nadeel van € 100.000 is er vanwege de regiobijdrage Cleantech, die per abuis niet structureel in de begroting was verwerkt. Dat herstellen we in de begroting 2022 (zie Voorjaarsnota), maar dit jaar is er een overschrijding op het budget. |
---|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | Voordeel Voor een toelichting wordt verwezen naar de Turap Grondbedrijf |
---|
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | Nadeel Voor opbrengsten van leges voor de weekmarkten is dit jaar € 335.000 aan opbrengsten geraamd. Door de Corona crisis, maar ook door de afname in de laatste jaren van het aantal marktkooplieden zullen we net zoals vorig jaar minder opbrengsten ontvangen. Hoewel moeilijk is te voorspellen om welk bedrag het gaat, verwachten we € 135.000 lagere legesopbrengsten. De lagere opbrengsten nemen wij ook mee in de verantwoording in de 2de kwartaalrapportage over de financiële effecten van de Corona crisis. Ook voor dit taakveld verwachten wij een compensatie van het Rijk. |
---|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |
---|
8.1 Ruimtelijke ontwikkeling | Nadeel en voordeel Uitkoopregeling hoogspanning De gemeente heeft de mogelijkheid eigenaren van woningen die onder hoogspanningslijnen zijn gevestigd uit te kopen. Voor de hieraan verbonden kosten ontvangt de gemeente een vergoeding op grond van een regeling van de rijksoverheid. Deze regeling heeft een looptijd tot eind 2021. De woningen die hiervoor in aanmerking komen zijn door het Rijk geïnventariseerd. Oorspronkelijk waren er tien woningen die hiervoor in aanmerking kwamen. Er zijn in de afgelopen jaren in totaal zes woningen aangekocht. Hiervoor wordt nu het bestemmingsplan gewijzigd waarbij de woonbestemming wordt verwijderd. De overige huiseigenaren hebben aangegeven geen gebruik te willen maken van de regeling. In 2021 verwachten we dat circa € 1,9 miljoen van de begrote lasten niet gerealiseerd zal worden. Lagere lasten in 2021 betekent ook een lagere bijdrage met hetzelfde bedrag. Budget implementatie Omgevingswet De totale uitgaven en verplichtingen in 2021 (€ 526.000) lopen in de pas. Het restant budget 2021 bedraagt naar verwachting € 215.000 . Door het nieuwe uitstel van de invoering van de Omgevingswet naar 1 juli 2022 houden wij er rekening mee dat voor een deel van het budget 2021 herfasering nodig is naar 2022 vanwege het doorlopen en aanpassen van het implementatie programma. Het budget dat in 2021 niet besteed wordt, zal daarom worden overgeboekt naar 2022. Zwitsalterrein Voor de gebiedsontwikkeling van het Zwitsalterrein zal een deel van de kosten in 2022 (en verder) gemaakt worden. Als gevolg hiervan verwachten we in 2021 € 155.000 minder uit te geven dan begroot. Samen met het voordeel op de vastgoedexploitatie (programma 1) van € 160.000 wordt een totaal bedrag van € 315.000 naar verwachting € 315.000 minder onttrokken worden uit de bestemmingsreserve Zwitsal. |
---|
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | Voordeel Voor een toelichting wordt verwezen naar de Turap Grondbedrijf |
---|
8.3 Wonen en bouwen | Voordeel en nadeel Bouwleges Dit jaar verwachten wij meer opbrengsten te ontvangen uit bouwleges dan geraamd in de begroting. Dit wordt met name veroorzaakt door een toename van vergunningaanvragen bij de grotere projecten en woningbouwprojecten. De prognose is dat we circa € 800.000 meer baten gaan ontvangen dan begroot. Tegenover de hogere baten staan ook hogere lasten. Deze hogere lasten worden veroorzaakt door extra inzet van capaciteit (advies en uitvoering) en meer werkzaamheden door het Gelders genootschap. We schatten de hogere lasten in op circa € 600.000. Per saldo leveren de hogere lasten en baten een geschat voordelig resultaat op van € 200.000. Dit voordelige resultaat wordt verrekend met de egalisatievoorziening bouwleges *). Wel is het goed om te beseffen dat het om een inschatting gaat van verwachte opbrengsten en lasten. Het risico bestaat dat projecten vertragen en aanvragen voor bouwvergunningen daardoor later worden ingediend, bijvoorbeeld niet dit jaar maar volgend jaar. De opbrengsten uit leges worden daardoor ook later gerealiseerd. De impact hiervan op de prognose van de legesopbrengsten enerzijds, maar anderzijds ook de kosten om de aanvraag in behandeling te nemen is dan groot. We monitoren de lasten en baten. *) Op het taakveld 8.3 is het verschil (verwacht voordeel) voor dit onderdeel bouwleges niet zichtbaar in het overzicht "blijven we binnen budget?" omdat het voordelig saldo direct ten laste van het taakveld aan de voorziening wordt toegevoegd. Digitalisering Bouwarchief Voor de digitalisering van het bouwarchief verwachten wij het budget met circa € 150.000 te overschrijden. Die wordt voor een deel veroorzaakt door noodzakelijk en niet voorzien meerwerk (zoals schimmelbestrijding) en door indexering vanwege het meerjarige karakter van de werkzaamheden. Daarnaast is voor de begroting 2020 in het kader van bezuinigingen het budget met € 100.000 verlaagd. Dit taakveld laat daarmee een nadeel zien van € 150.000. |
---|
0.10 Mutaties reserves | Bestemmingsreserve Zwitsal In 2021 zal er minder onttrokken worden uit de bestemmingsreserve (€ 315.000). Zie ook de toelichting onder 8.1. Aan de reserve overlopende projecten wordt budget toegevoegd onder andere voor de kosten voor de implementatie van de Omgevingswet en het project Koninklijk Veluwe. |
---|