Programma 5 Jeugd en onderwijs
1. Kinderen krijgen kansen in het onderwijs | |||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | ||||||||||
1.1 Onderwijs is een recht. | 1.1.1 Schoolverzuim en -verlaten voorkomen en bestrijden | ||||||||||||||
1.1.2 Leerlingenvervoer van en naar school organiseren | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.2 Onderwijs en jeugdhulp verbinden. | 1.2.1 Ondersteuningsstructuur versterken en maatwerkoplossingen bieden | ||||||||||||||
1.3 Kwaliteit en spreiding van onderwijsvoorzieningen behouden | 1.3.1 Investeren in onderwijshuisvesting | ||||||||||||||
1.3.2 Faciliteren initiatieven voor hoger onderwijs | |||||||||||||||
1.4 Voorkomen dat kinderen met een achterstand beginnen aan onderwijs | 1.4.1 Kwalitatief goed aanbod van voorscholen. | ||||||||||||||
Toelichting | 1.1.1 Wat betreft het aantal verzuimmeldingen zien we voor dit schooljaar een afname veroorzaakt door de tijdelijke sluiting van de scholen als gevolg van de coronacrisis en de landelijke richtlijn om verzuim tijdens de lock-down niet te melden. Ook zien we rond het RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten) een daling van het aantal door RMC gemonitorde jongeren en van het aantal voortijdige schoolverlaters. Door corona is er voor deze doelgroep minder werkgelegenheid waardoor zij langer op school blijven. |
2. Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op | |||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | ||||||||||
2.1 Fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen preventief volgen en bevorderen. | 2.1.1 Jeugdgezondheidszorg voor alle kinderen en jongeren van 0-19. | ||||||||||||||
2.1.2 Kinderen en jongeren uitnodigen te bewegen, sporten en gezond te eten. | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1.3 Ondersteuning van gezinnen normaliseren, zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. | |||||||||||||||
2.1.4 Duurzaam betaalbaar maken en houden van Jeugdzorg | |||||||||||||||
2.2 Veiligheid waarborgen | 2.2.1 Borgen kwaliteit van Veilig Thuis om geweld in gezinnen te voorkomen en stoppen. | ||||||||||||||
Toelichting | 2.1.1 Het Centrum voor Jeugd en Gezin heeft de Jeugd gezondheidszorg (JGZ), ondanks corona zo goed mogelijk digitaal voortgezet. Gedurende de lock-down zijn alleen de spreekuren voor baby’s fysiek georganiseerd. Op het voortgezet onderwijs zijn de gezondheidsonderzoeken niet uitgevoerd. Nu de Corona-maatregelen grotendeels zijn opgeheven, kunnen deze onderzoeken weer worden opgestart. Risico is dat deze planning niet in 2021 wordt ingelopen én dat het vervallen van spreekuren gezondheidsproblemen later in beeld brengt. 2.1.2 Door de lock-down konden geplande sport- en bewegingsactiviteiten op school en bij (sport) verenigingen geen doorgang vinden. De verwachting is dat de activiteiten alsnog kunnen worden opgepakt en in overleg met partners, waaronder het CJG en de GGD, wordt gekeken hoe en wanneer activiteiten alsnog kunnen worden aangeboden. 2.1.4 De Transformatienota voeren we uit maar ook hier zien we de effecten van Corona. Hierdoor lopen sommige maatregelen vertraging op. De POH-spreekuren bij de huisartsen konden bijvoorbeeld niet altijd op reguliere wijze doorgang vinden. Daarnaast blijkt de geraamde financiële opbrengst van de boetemaatregel in de uitvoering niet realistisch. Enerzijds doordat de maatregel leidt tot een beter declaratiegedrag bij aanbieders, anderzijds doordat er in de raming onvoldoende rekening is gehouden met het proces (ingebrekestelling – herstelplan – uitvoering) dat eerst doorlopen moet worden om een boete te kunnen opleggen. * Deze ontwikkeling is weergegeven de tabel onderaan de pagina. De stijging doet zich zowel voor bij producten c.q. aanbieders die binnen en buiten het budgetplafond vallen. De thans gehanteerde c.q. in uitvoering zijnde ombuigingsmaatregelen (waaronder de budgetplafonds) staan daarmee onder druk. De beheersing van de kosten loopt tegen grenzen aan: • Er is weinig tot geen invloed op kosten van externe verwijzers / “gedwongen” verwijzingen vanuit de Jeugdbescherming c.a. In diverse onderzoeken is dit inmiddels ook onderkend. Beheersing van de kosten vergt meer ingrijpende maatregelen in het stelsel van de Jeugdzorg. Bijvoorbeeld inperking van de reikwijdte van zorg (normaliseren), het hanteren van een eigen bijdrage, verdergaande regionalisering van zware zorg en/of de invoering van een eigen bijdrage. Voor deze ingrijpende maatregelen is veelal het Rijk aan zet. Flankerend aan de extra rijksbijdrage die voor 2021 (€ 4,5 miljoen) en 2022 (€ 13,5 miljoen) is toegekend ter dekking van de eigen middelen die de gemeente al moesten inzetten voor de Jeugdzorg, spraken de VNG en het Rijk af in de komende jaren met een stevig actieprogramma aan de slag te gaan. Deze Hervormingsagenda moet aanvullende mogelijkheden gaan bieden om de kosten binnen de Jeugdzorg te beheersen. Als Apeldoorn sluiten we uiteraard actief op deze agenda aan. Daarnaast bezien we aanvullende lokale mogelijkheden. Onderdelen waar in ieder geval naar gekeken wordt, in aanvulling op stelselwijzigingen die die Rijk overweegt, zijn: • Normaliseren van eigen inzet van ouders voor hun kinderen • Stevig sociaal fundament • Minder voorzieningen en inzet op bijdragen ouders • Beroep op het onderwijs. Extra middelen t.b.v. SGGZ 2.2.1 Het coronajaar heeft Veilig Thuis ertoe bewogen andere mogelijkheden, met name digitaal, in te zetten om contact te onderhouden met cliënten en professionals. De afstemming tussen lokale teams en Veilig Thuis behoeft verbetering. Het project Versterken lokale teams heeft als doel de samenwerking tussen de lokale teams en Veilig Thuis beter inhoud en vorm te geven, ook om de wederzijdse verwachtingen goed op elkaar af te stemmen. |
* Tabel hoort bij toelichting prestatie 2.1.4
Product | Stijging jan – april 2021l | Stijging 2021 verwerkt in prognose | Stijging in 2020 was: |
---|---|---|---|
Begeleiding individueel | 10% | 20% | 0% |
Begeleiding groep | 3% | 10% | Daling |
Behandeling individueel | 10% | 30% | Daling |
SGGZZ | 5% | 15% | Daling |
Jeugdbescherming | 3% | 10% | Daling |
LTA | 10% | 40% | Daling |
Verblijf | -/- 3% | -/- 10% | Daling |