Programma

Programma 3 Openbare ruimte

Programma 3 Openbare ruimte

1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, innovatief)

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Iedereen moet zich (op een betaalbare wijze) kunnen verplaatsen met (innovatieve) vormen van vervoer

1.1.1. Vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op de nieuwe busconcessie

1.1.2 We onderzoeken, en bij gunstig resultaat: realiseren, de inzet van deelauto's vanuit parkeergarage Haven Centrum

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is

1.2.01 We verbeteren de doorstroming Laan van Zevenhuizen door vergroten capaciteit op een tweetal plaatsen

1.2.02 We verbeteren de doorstroming Kanaal Noord

1.2.03 We verbeteren de doorstroming Laan van Osseveld

1.2.04 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek

1.2.05 We werken aan de tunnel in Laan van Osseveld, gereed 2023

1.2.06 In 2021 ronden we het doorstroomplan Ring af

1.2.07 We nemen deel aan de planvorming N786

1.2.08 We lobbyen voor bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

1.2.09 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west, beschikbaar seizoen 2022

1.2.10 We verbeteren in 2021 de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie

1.2.11 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station

1.2.12 We vergroten in 2021 de verkeersdoorstroming door nieuwe technieken in verkeerslichten

1.2.13 We besluiten en starten mogelijk in 2021 met een snelle regionale fietsroute

1.2.14 We vergroten de capaciteit en het juist gebruik van het fietsparkeren

1.3 Iedereen moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer

1.3.1 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door educatie

1.3.2 We realiseren veilige fietsroutes (Elsbosweg) en pakken onveilige fietslocaties aan

1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving

1.4.1 We brengen weglawaai en uitstoot in beeld bij de A1/A50

1.4.2 We verkennen manieren waarop de binnenstad optimaal bereikbaar blijft met zo weinig mogelijk vervuiling

1.4.3 We plaatsen laadpalen en faciliteren marktpartijen bij plaatsing laadpalen en inrichten van tankpunten schone brandstoffen

1.5 Voorkomen overlast door vliegverkeer

1.5.1 In 2021 wordt het luchthavenbesluit luchthaven Teuge en daarmee de geluidsruimte vastgesteld op maximaal 56,5 DBLden

1.5.2 Ontwikkeling duurzaam vliegen, Dutch Electric Aviation Centre (DEAC)

1.5.3 Minder overlast door herziening luchtruim

1.5.4 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden..

Toelichting

1.2.01
Vanwege gewijzigde stikstofregelgeving is er vertraging ontstaan in de bestemmingsplanprocedure die nodig is om de verbreding van de Laan van Zevenhuizen mogelijk te maken.
Aanvullende analyses zijn nodig geweest en hebben uiteindelijk geleid tot een positieve uitkomst waardoor de procedure weer opgestart kan worden.
De verbreding ter hoogte van de Saloméstraat en de daarmee gepaard gaande verlegging van de Saloméstraat naar de Fauststraat wacht op de ontwikkeling van het gebied Wilhelm Tellstraat.

1.2.04
Door een stikstofprobleem zijn de procedures voor de verkeersmaatregelen Zevenhuizen-Zuidbroek in 2021 on hold gezet. Het uitgangspunt dat we voor de wijk drie hoofdontsluitingen willen realiseren, blijft echter onverminderd van kracht. De stikstof problematiek maakt het niet mogelijk om op dit moment een realisatietermijn te kunnen noemen. In de huidige grondexploitatie van Zuidbroek is een eerste globale reservering voor de maatregelen opgenomen. Deze reservering stamt uit 2017 en is toen gemaakt op basis van een voorlopig ontwerp. Voor de realisatie te zijner tijd zal meer geld nodig zijn dan toen is gereserveerd.

1.2.10
In de MPB zijn budgetten met een omvang van € 375.000 beschikbaar gesteld voor de verduurzaming van de parkeergarage Haven Centrum en de plaatsing van laadpalen in parkeergarages. Deze gelden zijn opgenomen als exploitatiebudget. Op basis van de huidige regelgeving, Het Besluit Begroting en Verantwoording, moet deze investeringen worden geactiveerd. In overeenstemming met de verslaggevingsregels willen wij daarom een krediet aanvragen voor € 375.000 en zal het gelijktijdig het exploitatiebudget van € 375.000 vrijvallen.

1.2.13
De planvorming van de fietsroute F50 is vertraagd. De ontwerpen van de 2 tracés in Apeldoorn en de afweging hiervan vergen meer tijd van het externe adviesbureau dan aanvankelijk voorzien. Verder hebben een wisseling in het regionale projectleiderschap en de afweging van een extra tracé in Epe voor vertraging gezorgd. Bestuurlijke besluitvorming is nu voorzien in Q4 2021. Starten met de voorbereiding van de uitvoering zal dit jaar niet plaatsvinden, mede vanwege het feit dat externe financiële middelen voor uitvoering nog niet zijn toegezegd.

1.5.1
Provincie Gelderland heeft scenario's opgesteld voor de inhoud van het concept- luchthavenbesluit. In september zal GS het conceptluchthavenbesluit Teuge vaststellen. Daarna volgt  de inspraak en zienswijzeperiode. Een van de scenario's is een beperking van het paravluchten in het weekend. De paravluchten leveren een aanzienlijke bijdrage aan de exploitatie van de luchthaven. De beperking van paravluchten is een financieel risico voor de NV Luchthaven Teuge.

1.5.4
De besluitvorming over lelystad Airport is doorgeschoven naar het volgende kabinet. Ook de besluitvorming over mogelijke vliegroutes van en naar lelystad in het kader van de herinrichting van het luchtruim moet nog plaatsvinden. Daarmee is ook de monitoring van vluchten van en naar Lelystad Airport doorgeschoven.

2. Een royale en veerkrachtige groen-blauwe omgeving voor mens, dier en natuur

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

2.1 Klimaatbestendiger door stad en dorpen te vergroenen en waterrobuust in te richten

2.1.1 We koppelen in 2021 6 ha verhard oppervlak af.

2.1.2 We pakken knelpunten wateroverlast aan.

2.1.3 Uitvoeren wettelijke taken inzameling afval-, regen- en grondwater

2.1.4 We stimuleren dat meer bewoners deelnemen aan klimaatmaatregelen (minder verstening, meer groen, meer afkoppelen etc).

2.2 Het verbeteren van het leefgebied van inheemse soorten van plant en dier.

2.2.1 We realiseren ecospots, wildroosters, en lossen ecologische knelpunten op

2.2.2 Veluws zoneringsplan en Taskforce Landschap

2.2.3 We stellen in 2021 een ecologische atlas op en zorgen voor meer kruidenrijke akkerranden, struweelhagen en poelen.

2.2.4 We ontwikkelen een methodiek natuur- en klimaatinclusief bouwen

2.2.5 We starten in 2021 met de eerst uitvoeringsprojecten voor klimaatrobuuste verbindingen

2.2.6 We stellen samen met partners een Actieplan Biodiversiteit Buitengebied op

2.3 Vergroenen (meer en beter groen) voor een aantrekkelijke en gezonde stad, dorpen en landelijk gebied

2.3.1 We werken verder aan het herstel van beken

2.3.2 We realiseren de groene verbinding Elsbos (onder voorbehoud van procedurele vertragingen)

2.3.3 We vergroenen de oevers van het kanaal (westoever en "busbaan")

2.3.4 We werken aan nog meer gebruiksmogelijkheden van het Zuiderpark

2.3.5 We zorgen voor meer groen en blauw in de binnenstad

2.3.6 We vergroenen met bewoners en ondernemers met inzet van de Stimuleringsregeling Groen

2.3.7 We zorgen voor meer en beter groen in wijken en dorpen (Klarenbeek, Woudhuis etc)

2.3.8 Met de subsidieregeling Landschap versterken we de karakteristieke landschappen

2.4 Verbeteren van het dierenwelzijn

2.4.1 We geven voorlichting en verzorgen communicatie over dierenwelzijn

2.4.2 Samen met politie, dierenbescherming en THOR werken we aan dierenwelzijn

Toelichting

2.2.3 Ecologische atlas, kruidenrijke akkerranden, struweelhagen en poelen
We zijn gestart met de (digitale) ecologische atlas. De opzet en invulling van de atlas loopt achter op de planning door de beschikbare personele capaciteit op ecologie en het geschikt maken van ICT-systemen. De ecologische capaciteit wordt in 2021 uitgebreid. Realisatie kruidenrijke akkerranden en struweelhagen loopt goed.

2.2.5 Klimaatrobuuste verbindingen
Het ontwikkelperspectief voor het Wenumse Beekdal wordt later opgeleverd. We werken samen met partners aan de uitvoeringsstrategie en dat kost meer tijd.

2.2.6 Actieplan biodiversiteit buitengebied
Door de sterke relatie met het stikstofdossier is gekozen voor een andere aanpak. Het actieplan wordt opgenomen in de stikstofaanpak. Deze aanpak wordt eerst uitgewerkt en zorgt ervoor dat de planning opschuift. Lopende maatregelen en kansen die zich voordoen om de biodiversiteit te vergroten worden wel benut, bijvoorbeeld maaibeleid bermen, bloemrijke akkerranden etc.

2.3.2 Groene verbinding Elsbos
De Groene wig Elsbosweg wordt ingevuld via opname van compensatienatuur van derden, waaronder 20 ha uit de provinciale compensatiepoule. Het Groenplan voorziet in een dekking voor de ontbrekende schakels in deze verbinding, tussen de wijk De Maten en het Beekbergerwoud door het verwerven en inrichten van 13 ha natuur.. Door de voorziene nieuwe ontwikkelingen vanuit de Omgevingsvisie lukt het niet meer om gronden te verwerven met de beschikbare middelen. Dit betekent dat de prestatie nu en volgend jaar niet wordt gehaald. Er komt een voorstel om deze prestatie op een andere manier te realiseren bij de ontwikkeling van dit gebied.

2.3.7 Groen in wijken en dorpen
De realisatie van groen loopt circa een jaar achter op de planning door capaciteitsproblemen bij de uitvoering van projecten.

3. Realiseren van een duurzame en toekomstbestendige leefomgeving met aandacht voor kwaliteit

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

3.1 Instandhouding van de basiskwaliteit van de openbare ruimte ten aanzien van functionaliteit, veiligheid en uitstraling, binnen het beschikbare budget

3.1.1 Beheer en onderhoud

3.1.2 Meten kwaliteit

3.1.3 Participatie bij schoonhouden stad

3.2 Buitenruimte voor iedereen: onze buitenruimte is uitnodigend als het gaat om spelen, bewegen, sporten en ontmoeten

3.2.1 We gaan door met het verbeterprogramma en verwachten tussen de 6 en de 10 schoolpleinen te kunnen aanpakken.

3.2.2 We gaan door met het investeren in grote speel-beweeg en ontmoetingsplekken in de stadsdelen en dorpen.

3.3 Toevoegen van kwaliteit en kleur aan de stad en de dorpen

3.3.1 Extra groen en kleur toevoegen

3.3.2 Boomstructuren

3.4 Revitalisering van verouderde buurten en wijken

3.4.1 Pilots revitalisering openbare ruimte oudere woonwijken

3.4.2 Revitaliseringstrajecten breed toepassen in de stad

3.5 Zorgdragen voor kostendekkende begraafplaatsen met een gedifferentieerd aanbod

3.5.1 Voldoende aanbod voor begraven en cremeren in Apeldoorn en dorpen

3.5.2 Kostendekkende begraafplaatsen

3.6 Zorgdragen voor beheer en exploitatie van parkeergarages en rijwielstallingen

3.6.1 Beheren rijwielstallingen

3.6.2 Beheren parkeergarages

3.7 Zorgdragen voor gladheidsbestrijding

3.7.1 Strooien van wegen

3.7.2 Bereik strooien van wegen

Toelichting

3.2.2.
Er heeft geen overleg plaatsgevonden met de buurt over de processen in relatie tot corona. Hierdoor is er een vertraging opgelopen in de planning.

3.3.2
De kwaliteitseisen voor boombeheer ligt nu stukken hoger dan in het verleden. We zien, mede door klimaatverandering, een toename van ziekten en plagen. De complexiteit bij het kappen van bomen is toegenomen (aanvraag en bezwaar). Door deze oorzaken is de werkvoorraad bomen (bomen die gesnoeid moeten worden binnen 1 jaar na inspectie) verder opgelopen.

3.4.1
De pilotfase revitalisering zou lopen tot en met 2020. De uitvoering loopt echter door tot begin 2022. In de evaluatie met uw raad is dit reeds aangegeven.

3.6.1
Er dreigt een capaciteitsrisico. Het verkrijgen van de juiste mensen (ook tegen marktconform tarief) lijkt steeds lastiger te worden.

3.7.1
Op dit moment is reeds 80% van het budget uitgegeven, het risico is dat er eind 2021 wederom een stevige winter komt waardoor het risico van financiële overschrijding zou kunnen ontstaan.

Deze pagina is gebouwd op 08/31/2021 16:24:48 met de export van 08/31/2021 16:20:23