7.3 Afval | Voor afval verwachten wij in 2021 een voordeel van € 1,7 miljoen. Daarnaast is er dit jaar een Corona compensatie ontvangen voor 2020 die voor Apeldoorn een extra inkomst oplevert van ongeveer € 265.000 welke reeds is toegevoegd aan de voorziening. Voor 2021 verwachten wij een grote meevaller op de verwerkingskosten van papier. In 2020 was de wereldmarktprijs voor papier tot een dieptepunt gedaald en daarom is in de begroting 2021 een nul-opbrengst geraamd. De papierprijs zit als gevolg van marktontwikkelingen nu weer flink in de lift. Dit konden we niet voorzien, maar pakt gelukkig in dit geval positief uit. Voor dit jaar wordt voorzichtigheidshalve een opbrengst van € 60 per ton verwacht. Een hogere opbrengst sluiten wij niet uit. Op dit moment gaan we uit van een voordeel van € 570.000 op de verwerkingskosten. In de begroting voor dit jaar hielden we rekening met lasten voor kwijtschelding van € 1,5 miljoen. Die raming is ten opzichte van voorgaande jaren verhoogd vanwege de stijging van het afvaltarief en een verwacht hoger beroep op de kwijtschelding als gevolg van Corona (wegvallen van inkomsten bij onze inwoners). Uit de cijfers tot nu toe blijkt echter dat de kwijtschelding gelijk is gebleven aan die van vorig jaar. Hierdoor hebben we € 200.000 minder lasten. De belastingdienst heeft besloten om de BTW voor het gescheiden inzamelen niet meer te beschouwen als compensabele BTW, maar als ondernemers BTW. Hierdoor mag minder BTW worden toegerekend dan begroot. Een voordeel voor de voorziening afvalstoffenheffing van € 450.000. Een andere grote meevaller hebben we op de PMD grondstoffenstroom. Voor het inzamelen van PMD krijgt de gemeente een vergoeding van het Afvalfonds. We hielden daarbij rekening met een percentage afkeur en vervuilingsboete, maar die vallen gelukkig tot nu toe mee. Het mes snijdt hier dan aan twee kanten waardoor de opbrengst voor PMD € 400.000 hoger is. Met nog een paar andere kleine mee- en tegenvallers komen we voor 2021 op een voordeel van € 1,7 miljoen. Conclusie Het systeem van omgekeerd inzamelen is stabiel en voldoet aan onze verwachtingen. De genoemde fluctuaties zitten met name op het verwerkingsdeel wat sterk aan marktschommelingen onderhevig is. De grote fluctuaties doen zich vooral voor op de afvalstromen waarbij er een afhankelijkheid is met de markt. Bijvoorbeeld de wereldmarktprijs voor papier. Verder is ook de fiscale regelgeving rondom afval continue in beweging. Hier hebben we geen invloed op. Voor PMD blijft het risico bestaan dat er bij de afrekening over 2021 nog een korting op de vergoeding wordt toegepast vanwege de vervuilingsgraad. Ook blijft het risico bestaan dat in de toekomst meer vrachten afgekeurd worden vanwege strengere acceptatie aan de poort. In deze Turap melden we een voordeel van € 1,7 miljoen *). Dit saldo van lasten en baten wordt toegevoegd aan de voorziening afvalstoffenheffing. De verwachte stand van de voorziening voor 2021 komt met de toevoeging van de Corona compensatie daarmee op afgerond € 3,6 miljoen. Voor de komende MPB 2022 werken we de afvalbegroting en de tariefstelling uit en trachten we zoveel mogelijk rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen die niet altijd makkelijk te voorspellen zijn. Na een periode van financiële tegenspoed op dossier afval en de discussie in 2019 over een kostendekkend tarief kunnen we u nu gelukkig melden dat het dossier financieel in control is. De vraag voor de komende MPB dient zich aan of er een neerwaartse tariefwijziging aan de orde is of dat er sprake kan zijn van teruggave aan de burger. Voorstellen hiertoe zullen u bij de MPB worden aangereikt. *) Op het taakveld 7.3 is het verschil (verwacht voordeel) voor dit onderdeel afval niet zichtbaar in het overzicht "blijven we binnen budget?" omdat het voordelig saldo direct ten laste van het taakveld aan de voorziening wordt toegevoegd. |
---|
7.4 Milieubeheer | De uitgaven voor de OVIJ zijn € 230.000 lager doordat een deel van het voor Apeldoorn geoormerkte budget voor 2020 voor uitbesteding voor uren Projecten en Programma's SWO en bodemwerkzaamheden niet door de OVIJ is besteed. In de jaarrekening werd dit al aangekondigd. Met de OVIJ worden de werkzaamheden voor de Apeldoornse projecten steeds beter gemonitord en neemt de vraag naar dit soort producten toe, waardoor we verwachten dat het overschot zal verdwijnen. Voor intensivering toezicht en handhaving op energiebesparende maatregelen is dit jaar € 300.000 begroot. Ook verwachten we voor dit jaar nog een extra bijdrage van € 90.000 van de provincie. Het budget wordt niet geheel besteed. We geven dit jaar circa € 170.000 minder uit. We nemen dit budget mee naar 2022 en verdere jaren om de prestaties alsnog uit te kunnen voeren. Deze budgetten dienen als cofinanciering om in de periode van 2021 tot en met 2024 in te kunnen zetten op energietoezicht; “de kraan gaat verder dicht”. Hierdoor kan er een beroep worden gedaan op de voortgezette regeling voor toezicht op energiebesparing vanuit de provincie. Voor gebiedsgericht grondwaterbeheer geven we dit jaar naar verwachting € 100.000 minder uit. Jaarlijkse fluctueren de uitgaven sterk afhankelijk van de saneringen en maatregelen die zich aandienen. Dat geldt ook voor de baten voor het gebiedsgericht grondwaterbeheer. We verwachten € 150.000 minder aan inkomsten te ontvangen. De inkomsten zijn afhankelijk van de afkoopsommen die bedrijven aan de gemeente vergoeden. Lasten en baten verschillen per jaar, maar de baten uit de afkoopsommen en de saneringen voor het gebiedsgericht grondwaterbeheer worden verrekend met de reserve voor gebiedsgericht grondwaterbeheer en zijn daarmee budgettair neutraal |
---|