Programma 1 Bestuur, inwoners en geld | ||||
Blijven we binnen budget? | Bedragen x €1.000 | |||
Financieel overzicht | Begroting | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
0.1 Bestuur | 9.864 | 227 | ||
0.2 Burgerzaken | 2.007 | 200 | ||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 1.812 | 512 | ||
0.5 Treasury | -1.633 | |||
0.61 OZB Woningen | -24.016 | -220 | ||
0.62 OZB Niet-woningen | -28.442 | -400 | ||
0.64 Belastingen overig | -9.529 | -240 | ||
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -351.177 | 8.300 | ||
0.8 Overige baten en lasten | -931 | 500 | ||
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | ||||
3.4 Economische promotie | -995 | 900 | ||
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | 55 | |||
0.10 Mutaties reserves | 2.029 | -100 | ||
Totaal | -400.956 | 9.679 |
TAAKVELD | Toelichting afwijkingen |
---|---|
0.1 Bestuur | Wij verwachten dat in dit eerste jaar nog niet het hele beschikbare budget voor de nieuwe subsidieregeling gebiedsparticipatie benut zal worden. Veel dorps- en wijkraden zullen eerst hun eigen reserves aanspreken. Wij houden rekening met een voordeel van € 100.000. |
0.2 Burgerzaken | Het verschil bestaat uit twee aspecten te weten: |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | Het saldo van deze afwijking bestaat uit de volgende grootste posten:
Vastgoed nadelen:
|
0.5 Treasury | Geen afwijking |
0.61 OZB Woningen | We verwachten op dit moment een lagere OZB-opbrengst van € 220.000. De voornaamste reden hiervan is dat de werkelijke waarde ontwikkeling iets lager uitvalt dan waar in de begroting rekening is mee gehouden. |
0.62 OZB Niet-woningen | Het nadeel op de OZB- niet woningen bedraagt ca. € 400.000. Vanwege corona is de leegstand toegenomen. Daarnaast zien we ook bij de niet-woningen een lagere waarde ontwikkeling dan voorzien in de begroting. |
0.64 Belastingen overig | Voor de precariobelasting op de terrassen is vanwege corona het verlaagde tarief van 70% van toepassing. Dit leidt tot een lagere opbrengst van € 240.000. |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | De algemene uitkering gemeentefonds is de belangrijkste inkomstenbron van de gemeente en is vrij aanwendbaar, behalve vergoedingen die wij als centrumgemeente ontvangen. De dynamiek in het gemeentefonds is na 2019 sterk toegenomen. Dat wordt onder meer veroorzaakt door de gevolgen van corona en door incidentele compensatie voor de tekorten die gemeenten in het sociaal domein ervaren. Voor 2021 verwachten wij een voordeel op de algemene uitkering van afgerond € 8,3 miljoen.
De raad heeft in zijn vergadering van 22 april jl. ingestemd met het instellen van een reserve corona en de wijze waarop we de compensatie van het Rijk bestemmen. Uitgangspunt in bovenstaande toelichting is dat eventuele extra compensatie die we dit jaar ontvangen voor coronakosten of derving van inkomsten verwerkt wordt in een begrotingswijziging. Op rekeningbasis leidt dit onderdeel dan niet tot een verschil op de algemene uitkering. |
0.8 Overige baten en lasten | In de MPB 2020-2023 is een financiële buffer opgenomen van € 1,3 miljoen in 2021 oplopend tot € 6,3 miljoen vanaf 2023, die aangewend kan worden als bepaalde bezuinigingen minder opbrengen dan was aangenomen. We zien dat op programma 5 een aantal bezuinigingen niet haalbaar is. Ter dekking hiervan laten we de buffer vrijvallen. Dit geeft een positief effect in de Turap van € 1,3 miljoen. |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | |
3.4 Economische promotie | Doordat de heropening van Paleis het Loo is uitgesteld naar 2022, ontstaat er dit jaar een voordeel van € 100.000. Wij zullen voorstellen dat budget via de reserve overlopende projecten opnieuw beschikbaar te stellen in 2022. |
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | |
0.10 Mutaties reserves |